pondělí 28. února 2011

On the Road

Češi neumějí jezdit, potvrdila Autoškola národa. O řidičák přišlo virtuálně 36% řidičů z 872 tisíc hlasujících (více než 310 tis. lidí). Sice jde jen o mediální frašku, ale...

Nejhorší je koukat po kočkách za volantem...
Kdo za to může? Nekoncepční autoškoly? Nesmyslné předpisy? Je to jen mediální hrátka? Výrobci aut? Kdo může za to, že vytrvale ignorujeme jakákoliv nařízení, včetně těch, jejichž porušení nám může způsobit dlouhou a bolestivou smrt? Komunisti? Jistěže - existuje tolik jiných lidí, na které to můžeme svést.

Ve skutečnosti jsme to my sami. Mladý řidič, do 25-ti let v silném autě. Charakteristika nejnebezpečnějšího řidiče - patřím do ní i já, právě moje skupina má na svědomí nejvíc nehod. Často neudržíme nervy na uzdě, když se před námi plahočí kloboučkář z Horní Dolní, často nás vytočí slečna / žena / paní, která vytrvale jede 40 km/h v obci i mimo ní. Když nám někdo na dálnici hodí myšku, máme tendenci ho předjet a ukázat mu brzdová světla. Když vidíme traktor, bereme to jako výzvu. Nám se přece nemůže nic stát, klidně můžeme jezdit totálně nadranc, my svoje auto zvládáme. Za všechno přece můžou ti druzí.

Nechat si dát pár facek občas stojí za to. Poprvé jsem si svoji dotknutelnost uvědomil po 14-ti dnech od vyzvednutí řidičáku - nevěděl jsem jak se chovat na náledí a pokácel jsem břízku. Leží tam dodnes. Za rok mi otrnulo a vysloužil jsem si další facku - opřel jsem to samé, jen pár dní opravené auto bokem o strom. Pak už jsem neboural. Dávám si majzla, jak by řekl můj otec. Vím, že nejsem na silnici sám, přesto ale občas riskuji. Na dálnici nejezdím 130, ale nikdy nelítám ve městě. Snažím se neházet myšky, ale taky hloupě nestojím na místě a nečekám na smilování. Nebrzdím zoufale při prvním záblesku oranžové, ale nejezdím na červenou. Po večerní párty jedu radši metrem, a když někde popíjím, zavolám si odvoz.

Přesto je ještě dost věcí, které bych měl zlepšit, uvědomil jsem si to na školení řidičů, které musím kvůli své práci pravidelně absolvovat. Jsou to drobnosti, které obvykle nejsou nebezpečné. Také ale souhlasím například s tím, že je u nás nesmyslně přeznačkováno. A právě proto je potřeba být ostražitější. Kdo je podle mě ten opravdu nejhorší řidič? Ten, kdo si myslí, že už umí všechno a že když doteď neboural, nemůže se mu to stát nikdy. Člověk roste získáváním zkušeností, proč by silnice měla být výjimkou. Copak se neučíme celý život?

Nejsem vzorný řidič a nikdy nebudu. Snažím se být ale svému okolí co nejméně nebezpečný. Protože jak říkal můj učitel v autoškole: "Nechovej se k ostatním tak, jak nechceš, aby se chovali oni k tobě."

Edit: pro ty méně chápavé, skutečně se zde neopírám o Autoškolu národa. 
Foto zdroj: www.funnycatsite.com

Žádné komentáře:

Okomentovat