čtvrtek 17. února 2011

Novináři lžou!

Stejně jako každý jiný den, i dnes, jsem si pročítal noviny. Hezky postupně, jak mi přišli pod ruku - Novinky (neboli Právo), iDnes, HN, LN a nakonec Aktualne.cz. Nebudu se dnes věnovat banálnosti článků, které zpravodajské servery cpou na hlavní stránku, na to by se totiž dala napsat celá jedna pěkně tlustá kniha. Ne, dnes mě zarazilo něco jiného. A totiž neschopnost novinářů ověřovat si to, co vydávají za pravdu.

Novinářská kachna
Už před týdnem, přesněji 11.září jsem si toho výrazněji všiml poprvé. "Škodovka ukázala nové logo", hlásaly nám všechny velké zpravodajské servery a Blesk dokonce (při)tvrdil "Škodovka představila nové sexy logo". Článek na hlavní stránce, to bude pecka, říkal jsem si. V perexu se ještě dozvíme, že škodovka skutečně představila nové logo, pak následuje jeho popis a poté jen krátká zmínka o tom, že je logo sestavené dle popisu účastníků, přesněji jednoho účastníka. A tady je kámen úrazu - to, co nám noviny prezentují jako fakt je JEN PRAVDĚPODOBNÁ podoba. Jak sakra můžeme věřit tomu, co nám řekne JEDEN účastník akce?! A tak zatímco škodovka mlčí a čeká na ženevský autosalon, novináři se radují, jak objevili  něco super tajného (a bůhví, jak je to s "pravým" receptem na Coca-colu).

U Škodovky a Coca-coly nám víceméně o nic nejde. Stejně tak u podobně zavádějícího (a dle mého nepravděpodobného) případu, kdy prý ministr Dobeš psal seminární práci za svou podřízenou.

Jenže tyhle novinářské polopravdy se mohou v jistém případě obrátit i proti čtenáři. Typickým příkladem takového článku je ten o výtlucích na českých silnicích (Novinky.cz) z dnešního rána. Celkem správně jeho autor popisuje neutěšený stav silnic a až do chvíle, kdy radí zavolat policii jako svědka (viz úryvek níže), má i celkem pravdu. Jenže co policie udělá když konečně po třech hodinách dorazí na místo? Dá vám pokutu za nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky. Nezájem, že byste museli mít pásáka nebo létající auto, abyste přes silnici mohli bezpečně přejet. Prostě jste se měli díram vyhnout a jet klidně 10km/h když vidíte, že to jinak nejde. A to je právě ta chvíle, kdy novináři svými nepravdami vyloženě škodí každému z nás. 

Když fabulují o novém logu škodovky, o skutečném receptu na Coca-colu, obyčejný člověk nad tím mávne rukou. Když  píšou blbosti o politicích, můžou ovlivnit veřejné mínění, ale většiny z nás osobně se to skutečně nedotkne. Ale když kvůli novinářům, kteří nejsou schopni si ověřit informaci, zaplatíme dalších několik tisíc navíc, ruka už trochu ztěžkne a mávnout s ní už není tak jednoduché. 

Někteří z nás spoléhají na média bezmezně - k naší vlastní škodě. Situace je taková, že si informace musíme ověřovat z více zdrojů, abychom byli trochu v obraze. Problém je v tom, že ty zdroje od sebe navzájem kopírují, a tak se stejnou dezinformaci dočteme několikrát. A ve finále pro nás pak větší užitek bude mít informace od té jedné paní, co tak ráda povídá...  

"Vymoci náhradu škody od správce komunikace ale bývá velmi obtížné. Je nutné co nejpřesněji zdokumentovat okolnosti události, nejlépe za asistence policie, přestože její účast není vyžadována, nedošlo-li k následné nehodě se zraněním nebo škodám na majetku třetích osob, a poté dokázat, že byla přizpůsobena rychlost jízdy stavu vozovky."  (Žalostné silnice v Česku:..., Novinky.cz, 17.2.2011)

Foto zdroj: blejac.com

Žádné komentáře:

Okomentovat